Уместо увода

Шта је, браћо Срби и сестре Српкиње? Јесмо ли се препали? Је ли нам тешко као никоме? Понизише нас и све нам отеше – ево, сад се спремају да узму Косово и Метохију, једном и заувек. Нема ко да брани, а ми – мали и нејачки, Бог високо – Русија далеко. И да потонеш и да нестанеш.
Није тако, браћо.
Србину је увек било тешко, и није пропао.
Ево три приче које о томе говоре – да се подсетимо, да не заборавимо, да се оснажимо и охрабримо.

Прва је о Пилипу Бакљини, Србину из убоге Загоре у Далмацији, који, у доба најтеже глади, неће да се издајнички отуђи од вере православне и прими царско жито – ради кога прво треба примити унију са римским папом. Спреман да умре од глади, али да се вере не одрекне, Пилипенда је Србин због кога смо и ми данас православни Срби. Увек клан и увек васкрсао, Бакљина је наша бакља на крвавим обзоријма историје, и показује нам – не миримо се кукавички са поретком моћи, него служимо поретку Истине Која је Слобода, јер је Христос Богочовек, сунчано средиште Небеске Србије.

Онда прича „Мучних дана“, жива реч живога, мада од комуниста убијенога, Григорија Божовића, који је био помоћник Милану Ракићу, србијанском конзулу у Приштини и учеснику, у четама Војводе Вука, у ослобађању Приштине 1912. године, и који је своју причу видео и доживео на лицу места.
У причи је Ракић тмуран и тешко забринут – турско ропство све теже, Срби са Космета се мимикријски облаче као Шиптари, многи се турче: још мало, па ће све пропасти. Шта ће он, Ракић, париски ђак, пред тим беспросветним мраком? Куда да се дене? Како и коме да помогне? А у његовим косовским песмама Христос, страшан у болу и немоћи због Своје пастве – „које нема“.

И онда стиже, са Златара, од Нове Вароши – и она је ослобођена тек 1912. године – Вук Дулан, да позајми у конзулату неки новчић да би се вратио кући, у своје катранџијско село, па ће вратити чим стигне. Ракић му нуди ту помоћ бесповратно – Србин је, вели, Златарац, а ово је српски конзулат, српска кућа. Вук Дулан каже да неће ни више, ни мање но што му треба, и да ће одмах, кад у своје стигне, да врати позајмицу. Јер, из српске куће, из светог србијанског конзулата, не узима се, него се даје. Српски конзулат подржава понижену рају, српски конзулат помаже сиротињу, српски конзулат плаћа попове и учитеље српске. Ваља приложити од себе, а не узимати за себе.
Вук Дулан је, кад је отишао од Ракића, срено неког свог познаника на сокацима Приштине, позајмио од њега, и све паре српској кући вратио одмах, пре но што је на Златар стигао. Видевши златно поштење и државотворну самосвест српског сељака, Ракић се орадости до неба, и схвати – вреди живети, вреди, у име слободне Србије, постојати на Косову и Метохији; слобода ће доћи и у Стару Србију, на Свету Земљу док год има таквих Срба какав је Вук Дулан, који је на позајмљени новац приложио од себе, да се помогне неком другом потребитом брату по часном крсту и свештеној заветности.

А прича Момчила Настасијевића, „Сан брата без ноге“, говори да се родољубље темељи на милосрђу према ближњем, које је човекољубље. Њен јунак је српски војник из Првог рата, који је био трећепозивац, и који, кад се све окончало, проси на улазу у гробље. Тако му се држава, новосаздана, одужила што је ногу изгубио. А за време рата, спасао је једног момчића, и док га је, контузованог, спасавао, граната му разнела ногу. Сад је инвалид, и проси, али му савест, та саборна свест свих људи и народа, долази у сну као моћна целина многих и многих, који му се диве јер је направио саможртвени подвиг који се не сме заборавити. А Брат без ноге радостан, радостан – дао је ногу, а и живот би дао да спасе ближњег. И у таквој срећи би играо, играо – сан је био, али тај сан је јава човештва.

Учини родољубиво дело које ти се никад не може материјалним вратити, постани велики и светли међаш на усудној граници између овога овде, што пролази, и онога тамо, што не пролази, и нећеш бити заборављен. Забораве те људи, али Бог, Дародавац наше савести, али дубина свега што је Његово у нама – не заборављају те. И можеш да играш сунчево коло.

Три приче за Српску Нову 2024: главу горе, жалосно Српство, ка Сунцу правде – и да заиграмо Сунчево коло, да не заборавимо Завет, да се не одрекнемо Светиња. Остаћемо, и опстаћемо. То нам поручују и Матавуљ, и Божовић, и Настасијевић. Хватајмо се у коло са Пилипендом, са Миланом Ракићем, са Вуком Дуланом, са Братом без ноге! И срећна нам Српска нова 2024. година

Владимир Димитријевић